Escut Ajuntament de Palau-solità i Plegamans

Mans a l’obra per millorar els Camins Escolars

#Medi Natural

11/6/2012

La Diputació de Barcelona presenta a les AMPA les conclusions de l’estudi sobre la mobilitat dels alumnes de les escoles públiques

 

L’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans ja ha efectuat algunes de les actuacions urbanístiques que es proposen a l’Estudi i proposició de Camins Escolars, que ha elaborat la Diputació de Barcelona per al consistori. Va ser encarregat durant el mandat anterior i analitza l’adaptació i millora dels itineraris escolars a les escoles públiques de primària: J.M. Folch i Torres, Can Cladellas, Can Periquet i Palau.

 

El Camí Escolar, tal com es defineix en el propi estudi, és una iniciativa educativa, urbanística, de mobilitat i accessibilitat que comprèn actuacions en diversos àmbits amb l’objectiu de promoure que els nens i nenes puguin anar a l’escola en modes sostenibles i de manera autònoma i segura. Té el propòsit de promoure i facilitar que els nens i nenes puguin fer-ho preferentment a peu o en bicicleta. Així, l’estudi proposa millores urbanístiques i vinculades a la seguretat viària i accions educatives per promoure el canvi d’hàbits. S’ha elaborat amb l’objectiu de garantir l’accés dels escolars als centres amb les màximes condicions de seguretat i minimitzar els efectes en la mobilitat que els seus desplaçaments puguin comportar a l’entorn de les escoles.

 

En la presentació que es va fer el 6 juny sobre l’estudi dels camins escolars per a representants de les AMPA, l’Alcaldessa del municipi, Teresa Padrós, va manifestar “la necessitat d’ampliar-lo perquè només analitza la mobilitat dels alumnes de les escoles públiques de primària”. Padrós va concretar que, tot i la utilitat del document, “cal incloure la mobilitat dels alumnes que van al centre concertat la Marinada, a l’Institut Ramon Casas i Carbó i a les escoles bressol”.

 

Per la seva banda, la Tinenta d’Alcaldia de Territori i Medi Ambient, Àngels Marcuello, va destacar que “es tracta d’un document molt complet que ens dóna moltes eines però que hauríem de mirar d’ampliar-lo per tal que els camins escolars siguin segurs també fins a les urbanitzacions”. Sobre les actuacions que preveu el document actual, va anunciar que es faran esforços “per ampliar les inversions en aquest punt en el proper pressupost municipal”. Tant Marcuello com el Tinent d’Alcaldia d’Educació i Cultura, Joan Carles Tinoco van coincidir en destacar que el projecte de Camins Escolars va molt més enllà de les actuacions urbanístiques perquè implica també un canvi d’hàbits en la mobilitat. En aquest sentit, Tinoco va destacar que “hi ha un gran ventall d’actuacions sobre les quals treballar-hi, des de la conscienciació sobre l’ús del cotxe a projectes vinculats al voluntariat per millorar la seguretat dels escolars”.

 

Pau Avellaneda, doctor en Geografia i un dels integrants de l’equip redactor de l’estudi, va reflexionar sobre el fet que els alumnes de més edat puguin anar a l’escola sense anar acompanyats d’un adult. “Entre les coses positives hi ha la millora de la seva autonomia, el fet de compartir el camí amb les seves amistats i descobrir el seu entorn”. En canvi, va continuar, “la part negativa és la por, i això no es resol només amb actuacions urbanístiques sinó treballant pel canvi d’hàbits en la mobilitat, sobretot dels adults”. “En resum, es tracta de microactuacions que sumades ajudaran a millorar la seguretat dels alumnes, la seva mobilitat i la de l’entorn dels centres educatius”, va concloure Avellaneda.

 

 

Urbanisme

El document proposa una sèrie de millores urbanístiques per millorar la seguretat i així facilitar els desplaçaments a peu. Joan Carles Tinoco, considera que, entre les actuacions urbanístiques proposades, “hi ha coses molt senzilles com repintar passos de vianants i d’altres que tenen molta més envergadura, com millorar l’absorció de les aigües per part del clavegueram”. Per això, segons el regidor, “s’han establert prioritats i s’han iniciat les actuacions tenint en compte la seva rellevància i la disponibilitat de finançament per dur-les a terme”.

 

En concret la regidoria de Via Pública ja ha efectuat les següents actuacions:

 

-         Adaptació de les voreres --per fer-les més segures i accessibles-- a l’encreuament dels carrers Folch i Torres i St. Miquel (accés a l’Escola Bressol Patufet, l’Escola J.M. Folch i Torres i Escola Marinada)

-         Adaptació de les voreres a l’encreuament del carrer Colom i av. Diagonal (accés a l’Escola Bressol Patufet, l’Escola J.M. Folch i Torres i Escola Marinada)

-         Adaptació de la vorera al passeig de la Carrerada a l’alçada de la plaça de la Sardana (accés a l’edifici del pg. de la Carrerada de l’Escola Folch i Torres)

-         Delimitació de passos de vianants als carrers Camí de Sta. Magdalena, Templers, Jaume I i ptge. Can Cladellas (accés a l’Escola Can Cladellas)

 

En paral·lel, “s’han projectat altres actuacions que es preveu executar en aquest any per un import de 23.470,20 euros”, tal i com va comentar la regidora de Via Pública, Carme Sanz, a la mateixa presentació. La previsió de l’Ajuntament és efectuar una quarantena de millores en aquest exercici. A banda de les obres, es preveu fer també actuacions en la senyalització vertical i horitzontal que estan contemplades al pla de millora de la mobilitat.

 

Hàbits

L’estudi sobre els Camins Escolars inclou estadístiques sobre els hàbits de mobilitat dels alumnes de les escoles públiques de primària per anar o tornar dels centres. Les dades mostren que el 19,5% dels alumnes de 4t, 5è i 6è de primària van sols o acompanyats per amics o germans, mentre que el 80,5% va acompanyat pels pares o els avis.

 

Pel que fa al mode de desplaçament, el 62,6% hi va en cotxe; el 34,1%, a peu; el 2,3%, en bicicleta; el 0,4%, en bus urbà; el 0,4%, en moto; el 0,1% en bus interurbà; i el 0,1% restant utilitza altres modes de desplaçament. Resulta significatiu que el 60,5% dels alumnes declara predisposició a canviar de mode de desplaçament, mentre que el 39,5% prefereix continuar igual. La bicicleta és el mode de desplaçament més desitjat (34,2%), seguida de prop pels desplaçament a peu (32,9%). En tercera posició, apareix una opció inexistent al municipi, el bus escolar (16,8%), mentre que el 9,7% prefereix el bus urbà.

 

Les xifres globals sobre el mode de desplaçament utilitzat varien sensiblement segons l’escola. Per exemple, el 86,4% dels alumnes de Can Cladellas va en cotxe, i només hi van a peu el 9,3%. En canvi, Folch i Torres és la que compta amb una proporció més alta de nens i nenes que hi van a peu: el 54,8%, mentre que en cotxe hi van el 43,7%. Can Periquet té també una alta proporció d’alumnes que hi van a peu: el 40%. Aquesta escola té, a més, l’índex més alt d’alumnes que hi van en bicicleta: el 9,1%. L’Escola Palau és la que té una proporció més semblant a l’estadística global del municipi: el 59,6% hi va en cotxe i el 38,6%, a peu.

Torna



Comparteix aquest contingut