Palau Solità i Plegamans

Palau Solità i Plegamans
Palau Solità i Plegamans
IniciMapa webContacteCanvia mida font
divendres, 17 d'agost

Un total de 1.652 alumnes d'infantil i primària comencen avui el curs escolar

12 de setembre de 2013



Avui s'han iniciat les classes dels centres educatius d'educació infantil i primària a les cinc escoles de Palau-solità i Plegamans. Aquest any inicien les classes un total de 1.652 nens i nenes, alumnes dels cursos que van des de P3 i fins a 6è de primària. La xifra és molt similar a la de l'any passat, quan a l'inici del curs 2012-2013 hi havia matriculats a les escoles del municipi 1.645 alumnes.

 

Demà s'inicien les classes d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) i d'Educació Secundària Postobligatòria –3 modalitats de Batxillerat i 2 de Formació Professional-. En educació secundària, hi ha, en total, 958 alumnes. És una xifra també similar al total d'alumnes matriculats en l'inici del curs 2012-2013, que va ser de 971. Per últim, al voltant d'uns 150 nens i nenes van iniciar dilluns passat el curs a les escoles bressol municipals, el Sol i Patufet.

 

En declaracions fetes a Ràdio Palau, el Tinent d'Alcaldia d'Educació i Cultura, Joan Carles Tinoco, explica que "malgrat que l'inici sempre és mogut, el curs ha començat amb normalitat al municipi". El regidor identifica com a element que ha suposat un limitat desconcert "el fet que molts mestres no coneguessin la destinació fins molt poc abans de començar el curs". Sobre el nombre d'alumnes, Tinoco subratlla que "l'Institut Ramon Casas i Carbó –l'únic públic de la vila- té un nombre molt elevat d'alumnes i pot patir una situació gairebé insostenible d'aquí a 3 ó 4 anys si no s'hi posen solucions". Des de l'Ajuntament i la comunitat educativa es continua apostant com a solució la conversió de l'Escola Can Periquet en un institut escola, cosa a la qual no hi accedeix la Generalitat, administració "que no acaba de concretar el seu pla alternatiu", lamenta Tinoco.

 

En l'extrem contrari hi ha les escoles bressol, que han experimentat un descens d'una trentena d'alumnes entre els dos centres i respecte a l'any passat. "Part d'aquest descens s'explica per la pèrdua de poder adquisitiu de les famílies a causa de la crisi, que els duu a retallar aquesta despesa, optant perquè la pròpia família s'ocupi dels infants", explica el regidor, si bé puntualitza: "No s'ha de perdre de vista el valor educatiu i socialitzador que aporten les escoles bressol en el desenvolupament dels infants". Pel que fa a les escoles d'infantil i primària, i tot i que les xifres globals són similars a cursos anteriors, "la ràtio d'alumnes per aula als cursos superiors de primària és força alta", sintetitza Tinoco.

 

Beques

D'entre les famílies d'alumnes que cursen educació infantil i primària s'han concedit 76 ajudes o beques per al servei de menjador. Catorze d'aquestes beques són aportades pel Consell Comarcal del Vallès Occidental. D'entre aquestes catorze, n'hi ha quatre que reben un complement per part de la Creu Roja. La resta, 62, són beques que concedeix i abona l'Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, que manté una reserva en la dotació per a situacions noves que es puguin produir durant el curs. A banda de les beques per al menjador d'infantil i primària, també se n'han concedit per a alumnes de les escoles bressol. En aquest cas l'Ajuntament ha atorgat cinc, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, que complien amb els requisits i els barems. Des de Serveis Socials de l'Ajuntament s'especifica que no hi ha constància que al municipi hi hagi infants que no tinguin accés a una nutrició adequada i que si es produeix algun cas s'activarien els mecanismes d'ajut social necessaris.

 

Pel que fa a les beques per a l'adquisició de llibres i material escolar, és també el departament de Serveis Socials de l'Ajuntament qui aporta les ajudes, donat que enguany el ministeri d'Educació no ha fet cap convocatòria. En aquest cas, l'Ajuntament realitza ajudes a unes 25 famílies, per a alumnes d'infantil, primària i secundària. Es tracta de famílies que compten amb un seguiment continu per part dels Serveis Socials del consistori. Abans de concedir-se aquesta mena d'ajudes, les famílies recorren als mecanismes que tenen els propis centres educatius i les AMPA, tals com programes de reutilització de llibres i material o la compra de segona mà.

 

Unitat de Suport a l'Educació Especial

Una de les novetats més rellevants d'aquest nou curs és l'adjudicació d'una Unitat de Suport a l'Educació Especial (USEE) per part del departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. La USEE, composta per una professora i una auxiliar d'educació especial, s'ubica a l'Escola Josep M. Folch i Torres, en ser el centre del municipi que compta amb més alumnes amb necessitats educatives especials derivades de discapacitats físiques o psíquiques o trastorns de comportament i/o aprenentatge. En aquest centre, la USEE compta, a més, amb la col·laboració d'una vetlladora. Els alumnes amb necessitats especials continuaran fent bona part de les activitats i les matèries amb la resta d'alumnes del seu grup, però a partir d'aquest curs compten amb el suport de les professionals de la USEE. En determinades moments podran treballar amb ells en un espai específic i adaptat a les seves necessitats, sempre tenint en compte les característiques dels alumnes i les situacions específiques que requereixin determinades matèries.

 

La directora de l'Escola Josep M. Folch i Torres, Antònia Comas, recorda que "finalment ha estat adjudicada aquest any, després que durant molts cursos s'hagin adreçat molts escrits demanant aquest recurs". De fet, en cursos anteriors hi ha hagut casos en què s'ha traslladat algun alumne amb aquestes necessitats a centres d'altres municipis on hi havia una USEE. La USEE està ubicada a l'Escola Josep M. Folch i Torres però oferirà el seu suport i assessorament a la resta de centres del municipi que comptin amb alumnes amb aquestes necessitats. En paral·lel, i tal i com explica Antònia Comas "es fan visites a altres USEE que treballen en altres municipis per conèixer el seu funcionament i poder posar aquí en pràctica experiències que hagin funcionat en altres indrets".



Imatges relacionades

  • Familiars dels alumnes els esperen a les portes de l'Escola Josep M. Folch i Torres en acabar les classes del matí del primer dia de curs

    Familiars dels alumnes els esperen a les portes de l'Escola Josep M. Folch i Torres en acabar les classes del matí del primer dia de curs