Palau Solità i Plegamans

Palau Solità i Plegamans
Palau Solità i Plegamans
IniciMapa webContacteCanvia mida font
dilluns, 20 d'agost

El Ple Municipal aprova el pressupost per al 2012

22 de desembre de 2011



Els comptes queden validats amb els vots a favor dels grups de l’equip de govern i els vots en contra dels de l’oposició

 

El Ple Municipal extraordinari celebrat el dimarts passat, 19 de desmbre, va aprovar el pressupost de l’Ajuntament per a l’exercici 2012 amb 9 vots a favor, 8 en contra i cap abstenció. Els comptes van ser validats, doncs, amb el sí dels regidors i regidores dels grups de l’equip de govern (PSC, ICV-EUiA i la Veu de Palau-solità i Plegamans), mentre que els representants de l’oposició (CiU, PP i ERC) van votar-hi en contra.

 

El pressupost de l’Ajuntament per a l’exercici 2012 presenta uns comptes equilibrats entre les despeses i els ingressos. Cadascun d’ambdós conceptes estan xifrats en 16.798.517,64 euros. Aquesta xifra és un 2,14% superior que la del pressupost de l’exercici 2011, quan tant les despeses com els ingressos van ser xifrats en 16.447.225,92 euros.

 

Pel que fa a les despeses, el Capítol I, el relatiu al personal, és el que té la major dotació (40,33% del total): 6.775.031,05 euros. Aquest capítol disminueix un 7,66% respecte al pressupost del 2011, ja que es continua amb la rebaixa dels sous al personal de l’administració, en aplicació del Reial Decret 8/2010, i la baixada de sous polítics i de personal de confiança.

 

Les despeses de béns corrents i serveis (Capítol II) és la segona categoria amb més dotació (35,80%): 6.013.554,68 euros. Tot i això, aquest concepte es redueix un 0,72% respecte al pressupost del 2011. En tercer lloc, pel que fa al volum de despesa previst, està el Capítol VI, d’inversions reals. S’ha dotat amb 2.125.561,80 euros (12,65%), que representa un augment del 29,85% respecte a la xifra del 2011.

 

Quant a la comparació entre ambdós exercicis, les variacions més significatives en la despesa es troben al Capítol III, de despeses financeres, que s’incrementa un 112,75% respecte a l’any passat, ja que, segons el Tinent d’Alcalde d’Economia, Joan Segrelles, “l’anterior equip de govern no va pressupostar correctament els pagaments per aquest concepte; diguem-ne que es van oblidar de fer-ho, i d’aquesta manera quadrava el pressupost de 2011”. El mateix cas passa amb el Capítol IX (865.920,42 euros, un 37,24% més que al 2011), que consigna la devolució anual dels préstecs bancaris i que, segons fonts municipals, l’exercici passat no s’havia pressupostat correctament.

 

L’altra gran variació s’ha donat en el Capítol VII, de transferències de capital, que ha disminuït en un 100%, ja que s’ha dotat amb 0 euros quan al 2011 es va dotar amb 27.000. Això és degut al fet que es tracta d’una subvenció destinada a projectes de cooperació, que enguany s’ha pressupostat directament a l’àrea de Cooperació amb 17.000 euros.

 

En la part d’ingressos és el Capítol I, d’impostos directes, el més significatiu (51,47% del total), amb 8.645.522,22 euros, que suposa un increment del 0,97% respecte a la previsió del 2011. El Capítol IV, de transferències corrents, és el segon quant al volum total pel que fa els ingressos (20,37% del total). Està xifrada amb 3.422.037,03 euros, un 2,97% inferior respecte al 2011. L’increment més significatiu en la comparativa entre ambdós exercicis és el del Capítol III, de taxes i altres ingressos, que s’ha previst en 3.275.030,59 euros (19,50% del total), xifra que augmenta un 53,08% respecte al 2011. En canvi, la variació en negatiu més significativa és la de la previsió del Capítol VII, de transferències de capital. Ha quedat en 55.561,80 euros (0,33% del total) quan al 2011 es va preveure amb 703.508,24; és a dir, ha disminuït en un 92,10%.

 

“Són uns pressupostos de caire social i adreçats preferentment  als barris del municipi”, va concloure Segrelles. “S’han acabat les festes”, va afirmar el regidor, afegint que els comptes “són  equilibrats, amb contenció de la despesa i amb els peus a terra, tenint en compte el context de crisi econòmica en el que estem immersos, i preveuen una disminució de l’endeutament en uns 5 mil euros”. A més, Segrelles va argumentar que l’Ajuntament està patint “les conseqüències nefastes del pressupost de 2011 en els que es va utilitzar la perillosa política d‘utilització de les subvencions de la Generalitat i del govern de l’Estat per fer les inversions, ja que aquestes inversions primer s’han de pagar, després demanar-les i per últim esperar a rebre-les”. El regidor va continuar: “Mentrestant, paguem i no cobrem i ens quedem sense recursos de tresoreria. Aquesta manera d‘operar fa que el nostre Ajuntament financi la Generalitat en més de 1.700.000 euros (que ens deuen)”. Segons el titular d’Economia i Hisenda, “si això s’hagués rebut, ara no hi hauria problemes per fer el pressupost ni de tresoreria”.

 

En aquest sentit, l’Alcaldessa de Palau-solità i Plegamans, Teresa Padrós, va recordar que “la Generalitat de Catalunya deu a l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans més de 2 milions d’euros i la Diputació de Barcelona li’n deu 90 mil”. A més, i per posar de relleu el canvi en la situació econòmica de l’Ajuntament a causa de la crisi, va posar l’exemple de la caiguda en els ingressos per les recaptacions relatives a Urbanisme. “L’any 2007 l’Ajuntament va tenir uns ingressos nets per qüestions urbanístiques de 527.000 euros, mentre que en el que portem d’any s’han recaptat 45.000 per aquest concepte”, va detallar l’Alcaldessa. D’altra banda, va subratllar que l’Ajuntament no pot comptar ara amb ingressos com els plans FEIL (2009) o FEOSL (2010). “Si les altres administracions no transfereixen més recursos als ajuntament no podem fer gaire cosa més”, va explicar. “Totes les administracions han de complir les màximes de la prudència i l’ajust en la despesa. Hem d’ajustar-nos a coses bàsiques, com tapar forats i ajudar la gent que ho està passant pitjor”, va concloure l’Alcaldessa.



Imatges relacionades

  • Ple extraordinari d'aprovació del pressupost 2012

    Ple extraordinari d'aprovació del pressupost 2012

Documentació adjunta