Palau Solità i Plegamans

Palau Solità i Plegamans
Palau Solità i Plegamans
IniciMapa webContacteCanvia mida font
dijous, 20 de setembre

Rufí Cerdán veu “inconcrecions i incoherències” al PTMB

12 de gener de 2010



El Subdirector General d'Avaluació Ambiental evita entrar en determinats detalls recordant limitacions competencials

 

El Subdirector General d'Avaluació Ambiental del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya, Rufí Cerdán, va oferir l'11 de gener una sessió informativa a la Sala Polivalent de Palau-solità i Plegamans per explicar la valoracions que el Departament de Medi Ambient ha fet en l'Informe de Sostenibilitat Ambiental (ISA) sobre el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB).

 

Cerdán va acudir a Palau-solità i Plegamans després que l'Ajuntament de Palau-solità i Plegamans hagi explicat les inquietuds que ha despertat el PTMB al municipi en diverses reunions amb representants dels departaments de Política Territorial i Obres Públiques i de Medi Ambient i amb entitats municipalistes.

 

El procés

Rufí Cerdán va començar la seva exposició identificant les fases i processos que s'han de seguir fins que s'acaba aprovant de forma definitiva un pla territorial com el PTMB. Paral·lelament, va detallar quin paper li pertoca a cada departament en tot aquest procés. “L'informe d'avaluació ambiental té la funció de donar una visió estratègica per tal que es tinguin en compte els efectes ambientals des del principi del disseny d'un pla o projecte”, va manifestar Cerdán. “L'avaluació d'impacte ambiental no pot qüestionar si s'ha de fer o no una carretera”, va exemplificar.

 

Amb tot, Avaluació Ambiental ja ha lliurat al Departament de Política Territorial i Obres Públiques “l'Informe de Sostenibilitat on s'identifiquen problemes i es proposen solucions”, va especificar Cerdán. “Ara han de presentar un pla modificat contestant les al·legacions presentades i l'informe que ha fet Medi Ambient”, va anunciar.

 

Efectes a la vila

Tot seguit, i després d'aclarir: “Jo no vinc a defensar el pla, sinó a argumentar aspectes importants, negatius i positius [respecte als objectius estratègics expressats al propi PTMB vinculats a la preservació dels espais naturals, a reduir els efectes ambientals de la mobilitat i a limitar l'ocupació extensiva del territori]”, Cerdán va entrar a parlar “dels efectes negatius en l'àmbit de Palau-solità i Plegamans” d'un pla que “és insuficient i que s'ha de millorar”, segons el propi Cerdán.

 

L'ISA situa com a exemple de incoherència que el PTMB qualifiqui de sòls amb protecció preventiva els terrenys situats entre Palau-solità i Plegamans, Caldes de Montbui i Sentmenat”, va concretar Cerdán, abans de reconèixer: “En aquest àmbit es podria arribar a ocupar l'espai complint els criteris de densitat estratègica” que el propi PTMB adjudica a Palau-solità i Plegamans com a node de creixement. L'ISA, doncs, “considera que aquest àmbit és excessiu”, va subratllar Cerdán i va especificar que es proposa “reduir el sòl qualificat com de protecció preventiva i desenganxar-lo de la proposta de traçat que fa el PTMB per a la Ronda Vallès [també coneguda com a IV Cinturó]”. Cal recordar que en les al·legacions al PTMB presentades per l'Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, la plataforma Salvem el Poble, ciutadans i altres entitats, es demana que aquesta zona sigui declarada com a sòl de protecció especial. I és que tal i com s'ha presentat la primera proposta del pla, “el sòl de protecció preventiva pot ser ocupat, com en el cas de Palau-solità i Plegamans”, va explicar Cerdán.

 

En aquest sentit, Cerdán també va remarcar la importància que el PTMB estableixi ritmes concrets al creixement de cada node, perquè “si es retarda el creixement que el PTMB preveu intens als nodes de Terrassa-Sabadell, Martorell o Granollers”, es podria acabar potenciant el creixement de nodes com el de Palau-solità i Plegamans, “que el PTMB preveu com a intermig, de creixement moderat”, ocasionant “l'efecte contrari de l'objectiu manifestat al PTMB”. En conclusió, Cerdán estableix que “falten mecanismes per reduir possibles creixements contraris al pla”.

 

Quant als efectes en la mobilitat, Cerdán va comentar que “cal evitar que es facin abans les carreteres i infraestructures viàries per al transport privat que no pas les infraestructures per al transport col·lectiu”, ja siguin ferroviàries o per a vehicles d'alta ocupació, i així incentivar el transport col·lectiu per davant del privat. Pel que fa al manteniment dels espais oberts i dels corredors ecològics, “imprescindibles per al fluxe d'individus de les diverses espècies de flora i fauna”, l'ISA demana que “afini” el seu disseny, “identificant punts negres i carregant els costos de la fragmentació dels espais oberts”.

 

Preguntes i respostes

En el torn de preguntes, l'Alcaldessa de Palau-solità, Mercè Pla, va demanar a Cerdán: “Quins límits creu que es poden posar tècnicament per garantir que no s'ocupin els espais naturals que envolten el municipi?”. Cerdán va respondre que “és el redactor [el Dept. de Política Territorial i Obres Públiques] qui s'ha d'ocupar d'això; el nostre objectiu és l'avaluació ambiental”. Abel Julien, regidor de Sostenibilitat i Medi Ambient de l'Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, va confessar sentir-se “decebut per considerar que Medi Ambient hauria d'entrar més a l'hora d'oposar-se a determinades qüestions del pla i de proposar alternatives”.

 

Julien va fer aquesta queixa després que Cerdán defugís pronunciar-se sobre el traçat que dibuixa el PTMB de la Ronda del Vallès. Concretament, un tècnic de l'Ajuntament va preguntar a Cerdán si Avaluació Ambiental ha proposat alternatives al traçat de la Ronda del Vallès o ha qüestionat la conveniència de construir-la. Cerdán va respondre que “davant documents de caràcter estratègic, l'avaluació ambiental ha de donar alternatives estratègiques; és més fàcil proposar alternatives concretes quan ens trobem en la fase de projecte”. Per la seva banda, el regidor d'Urbanisme, Josep M. Serraviñals, també va preguntar sobre la Ronda del Vallès , a més de demanar-li “quina és la posició de Medi Ambient respecte a la línia ferroviària entre Sabadell i Granollers”.

 

Cerdán va demanar disculpes per respondre “a la gallega”, i va recordar el paper d'Avaluació Ambiental, que és proposar visions estratègiques i no pronunciar-se sobre aspectes tan concrets. Abans de donar per acabada la sessió, l'Alcaldessa va agrair-li “la seva assistència, la seva disponibilitat i paciència davant les inquietuds del municipi” abans de sol·licitar-li que fessin “el possible per tal que es tinguin en compte les al·legacions presentades des del municipi”, ja fossin de l'Ajuntament, de la plataforma ciutadana Salvem el Poble o de ciutadans palauencs a títol individual.



Imatges relacionades

  • L'Alcaldessa dóna la benvinguda als assistents i a Rufí Cerdán abans de l'inici de l'exposició

    L'Alcaldessa dóna la benvinguda als assistents i a Rufí Cerdán abans de l'inici de l'exposició

  • Cerdan explica la visió de Medi Ambient a la Sala Polivalent

    Cerdan explica la visió de Medi Ambient a la Sala Polivalent

Enllaços relacionats