Palau Solità i Plegamans

Palau Solità i Plegamans
Palau Solità i Plegamans
IniciMapa webContacteCanvia mida font
dijous, 20 de setembre

L’Ajuntament exigeix al govern de l’Estat que mantingui la seva aportació al servei de teleassistència

21 de febrer de 2013



El Ple Municipal de l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans va aprovar en la darrera sessió, celebrada el 31 de gener, una proposta destinada a demanar que l’Estat continuï finançant una part del del servei local de teleassistència. El servei permet que les persones dependents puguin demanar ajuda mitjançant un dispositiu mòbil que normalment duen penjat al coll per avisar els serveis d’emergència si pateixen algun accident o situació de risc. El servei continuarà prestant-se al municipi, però a costa d’augmentar la dotació que fan l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona per evitar l’increment de les aportacions dels usuaris.

 

La proposta va ser aprovada al Ple amb 15 vots a favor, emesos pels grups PSC, CiU, ICV-EUiA, la Veu de PsiP i ERC, i 2 abstencions, del PP. Entre els punts aprovats destaca el tercer: “Exigir al govern de l’Estat que mantingui la corresponent aportació pressupostària vers el servei local de teleassistència, ja que ha de ser un servei bàsic i essencial de la cartera dels serveis socials municipals”.

 

La Tinenta d’Alcaldia d’Acció Social, Carmen Cabeza explica que “el consistori ha decidit que no es produeixi un increment en l’aportació dels usuaris per tal que continuïn gaudint d’aquest element d’ajuda en cas d’urgència”. Cabeza, en exposar la proposta al Ple Municipal,va detallar que l’Ajuntament tenia pressupostats 10.000€ per finançar la seva part del servei, però, després de saber-se que l’Estat deixava de col·laborar-hi, “s’ha hagut d’ampliar la dotació fins als 13.000€”. “Això dificultarà encara més l’equilibri pressupostari de les arques municipals”, va afegir.

 

La regidora Cabeza va posar en relleu que el servei local de teleassistència “permet que les persones dependents puguin conservar la seva autonomia personal a la llar i sense renunciar a les seves xarxes socials i familiars, mitjançant un dispositiu d’alarma que s’activa en cas d’emergència o necessitat”. Per a la regidora, aquest és un servei cabdal en la cartera de prestacions socials i, tal i com manifestava la proposta, “dóna cobertura al dret a l’atenció assistencial de les persones dependents, que es troben en una situació d’especial vulnerabilitat”.

 

I és que la proposta es va presentar al Ple Municipal després que l’Imserso (Instituto de Mayores y Servicios Sociales), organisme que depèn del govern de l’Estat, anunciés que deixava de finançar la seva part (28,38%) del cost dels serveis locals de teleassistència a partir de l’1 de gener d’enguany. Des del 2005 i fins aquest anunci, a més a més d’aquest percentatge que aportava l’Imserso, les diputacions provincials es feien càrrec del 29,62% i les administracions locals (ajuntaments) s’ocupaven del 42%. Segons el text aprovat al Ple, “la corresponsabilitat entre administracions ha estat la clau de l’èxit d’aquest servei”.

 

Segons les dades de l’empresa Televida, que és qui presta el servei a Palau-solità i Plegamans mitjançant la Diputació de Barcelona, a nivell local hi ha actualment 129 persones usuàries, un 7,43% de les persones del municipi majors de 65 anys. Durant el 2012 el Centre d’Atenció va gestionar 4.707 trucades dels usuaris de la vila, va fer-hi 177 visites i va atendre-hi 95 emergències. A nivell històric, des de l’octubre de 2005 han estat 186 les persones del municipi que han utilitzat aquest servei. Les xifres globals de la província de Barcelona mostren un increment exponencial en l’ús d’aquest dispositiu, que va passar de 4.868 serveis en l’any 2005 a més de 61.000 al 2012.

 

El servei local de Teleassistència és un servei preventiu i de proximitat que ofereix a les persones grans i/o amb dependència i als seus cuidadors un suport personal per continuar vivint al seu domicili. Les persones beneficiàries d’aquest servei tenen la seguretat i tranquil·litat que davant de situacions de crisi, caigudes, emergències sanitàries o de l’habitatge, poden contactar de forma immediata amb el centre d’atenció mitjançant un terminal de Teleassistència instal·lat al domicili i un penjoll que porta posat l’usuari sense la necessitat d’aixecar l’auricular del telèfon. A més d’atendre les emergències, permet fer un acompanyament del dia a dia de la persona usuària, donant-li suport i oferint-li companyia amb l’objectiu d’augmentar la seva qualitat de vida aconseguint envellir a casa amb seguretat i tranquil·litat per a les famílies, així com a per a l’administració pública tenir la certesa d’oferir un servei de qualitat que evita la deslocalització i el desarrelament territorial.

 

Per ser usuari del servei de teleassitència cal adreçar-se als Serveis Socials de l’Ajuntament. Per ser atès, cal demanar cita prèvia al telèfon 93.864.30.12 o bé presencialment, al c. Cooperativa, núm. 12.



Imatges relacionades

  • Imatge proporcionada per l'empresa Televida Servicios Sociosanitarios SL

    Imatge proporcionada per l'empresa Televida Servicios Sociosanitarios SL

Enllaços relacionats