Escut Ajuntament de Palau-solità i Plegamans
Inici |

Noticia

La Societat Coral La Unió inaugura demà amb una conferència un seguit d’actes per commemorar el seu centenari

#Cultura

20/4/2022

Al llarg d’aquest any 2022 es realitzarà una exposició fotogràfica, una presentació d’un llibre i un parell de concerts

 

La Societat Coral La Unió celebra enguany el centenari de la seva creació, que va tenir lloc el 21 d’abril de 1922. Per aquest motiu, l’associació juntament amb l’Ajuntament, ha organitzat tot un seguit d’actes al llarg de l’any 2022, que comencen demà amb la conferència inaugural ‘La Veu del Poble’, al Teatre de la Vila (19,30 hores)

 

Avui s’ha fet la presentació del calendari d’activitats, amb la presència de l’actual presidenta de la Coral La Unió, Maria Marín; de l’alcalde, Oriol Lozano; de la regidora de Cultura, Eva Soler; i del membre de la coral, Lluís González.

 

Eva Soler ha dit que “és un privilegi que un municipi com el nostre tingui una entitat centenària. Tothom sap la dificultat de mantenir viva una entitat durant tants anys i per això els hi donem l’enhorabona”. La regidora ha afegit que el govern municipal tenia clar des del principi d’aquest mandat que el 2022 seria un any de celebracions per la Coral La Unió “per això vam incloure al pressupost d’aquest any una partida de 4.000 euros per celebrar com cal aquest aniversari”.

 

La presidenta, Maria Marín, ha agraït a l’Ajuntament “la seva col·laboració i l’ajut que ha rebut la Coral al llarg dels anys. Sense aquest suport hauria estat molt complicat arribar fins aquí”.

 

L’alcalde, Oriol Lozano, ha tancat l’acte de presentació dient que: “Un dels nostres objectius quan vam entrar a govern era ser un poble viu, més cohesionat, i també recuperar la nostra identitat. La pandèmia no ens ha deixat desenvolupar-ho com ens hagués agradat, però estem en el camí. Per exemple, ja hem fet l’exposició ‘Les dones de la fàbrica’, o la presentació de dos llibres que expliquen la història de la nostra vila. I, de fet, aquesta història no s’explicaria sense la Societat Coral La Unió”.

 

Activitats del centenari

 

  1. Conferència Inaugural ‘La Veu del Poble’, al Teatre de la Vila el proper dijous 21 d’abril a les 19:30 hores. Serà impartida pel catedràtic d’Història Contemporània, Dr. Josep Maria Solé i Sabaté, de la UAB. Està previst que hi hagi torn de preguntes. Al finalitzar l’acte, La Coral cantarà un parell de cançons d’aquell temps.
  2. Inauguració de l’Exposició fotogràfica a la Sala d’Exposicions de la Torre Folch, el dijous 5 de maig a les 19 hores. Romandrà fins el 28 de maig. És un recull de 100 fotografies que es penjaran, més un àlbum de fotos, records i ‘trofeus’ musicals de llocs on la Coral hi ha participat al llarg dels anys. Les fotografies compaginen llocs que ara considerem emblemàtics, amb fotografies de la Coral del mateix temps, fent un recorregut dels darrers 100 anys.
  3. Concent d’Estiu: serà als Jardins de la Masia Can Cortès el 3 de juliol a les 20 hores. Concert compartit amb la coral Litle Note.
  4. Concert de Santa Cecília: El lloc i la data encara estan per determinar. Concert conjuntament amb el cor de l’Escola de Música de Palau.
  5. Presentació del Llibre Commemoratiudel centenari amb la col·laboració de Qu4trepins Quaderns de Cultura. Està pendent encara de concretar dia i lloc. El llibre  té l’ objectiu de preservar la memòria de La Coral, recollir part de la seva  Història,  i algunes de les vivències dels seus integrants. Així com recollir els actes que es faran durant aquest any.
  6. Concert de Nadal amb l’Escola Municipal de Música al Teatre de la Vila.

 

 

La Societat Coral La Unió

 

La Societat Coral La Unió es va fundar el 21 d’ Abril de 1922, just ara fa cent anys. Els fundadors van ser Florenci Nualart, Quirze Solé, Lluís Casajuana, Joan Casajuana, Josep Viaplana, Antoni Truyols, Antoni Costa, Isidre Mañosa, tots fills de Palau, i el músic i mestre de La Coral, durant molt anys, Genís Sala, fill de Santa Perpètua. 

 

Inspirada en els Cors de Clavé, La Coral va ser des dels seus inicis fins ben entrat l’any 1975, una coral masculina, i el seu repertori majoritàriament se centrava en la cançó tradicional catalana.

 

El seu objectiu, compartit amb els Cors de Clavé, va ser apropar la cultura, mitjançant la música i el cant coral, als treballadors i a les classes populars del poble, augmentant així la seva formació cultural, i fomentant també la socialització del poc temps lliure de que podien gaudir.

 

Durant molts anys La Coral va ser un dels pocs elements d’esbarjo per a la gent de Palau-solità i Plegamans. Potser aquest va ser un dels motius que poden explicar el gran nombre de persones que hi han format part al llarg dels anys. I la socialització que també va representar per a les persones que hi van cantar.

 

La Coral la Unió va ser un cor masculí durant més de 50 anys. Les dones van començar a entrar l’any 1975, a instàncies del mestre Pere Pou, i en poc temps van esdevenir majoritàries a la Coral, fins ara en què també ho continuen essent. Les dones van representar un moment de canvi per La Coral, i també la introducció d’altres estils musicals, compaginant-ho amb la música tradicional catalana, de la mà de Pere Pou.

Comparteix aquest contingut