Els treballs finals del Campus d’Innovació Social i Educativa posen el focus en el patrimoni i l’educació a Palau-solità i Plegamans
26/6/2025
La col·laboració entre la UAB i l’Ajuntament culmina amb propostes creatives i tecnològiques per fer accessible el patrimoni local a infants i joves del municipi
Divendres passat es van presentar l’Auditori Lluís Ventura de la Biblioteca l’Alzina, els treballs de final de grau i màster dels estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) que han participat al Campus d’Innovació Social i Educativa, una iniciativa conjunta amb l’Ajuntament. La jornada va servir per fer balanç de mesos de treball conjunt i interdisciplinari entre alumnat, professorat universitari, tècnics i regidors, amb l’objectiu de generar accions concretes per afrontar reptes locals.
Durant l’acte, la Dra. Paloma Valdivia, del Departament de Teories de l’Educació, va presentar els avenços globals del campus. Per la seva banda, Laura Palou, coordinadora de la CORE Educació i Ocupabilitat, va explicar els següents passos com seran anunciar la convocatòria de l’equip motor encarregat de planificar la difusió dels materials. Per la seva banda, l’alcalde Oriol Lozano va expressar el seu agraïment a tots els implicats i va posar en valor els projectes sorgits d’aquesta experiència col·laborativa. També van assistir a l’acte Eva Soler, regidora de Patrimoni, i Elena Pou, regidora d’Educació.
Els treballs s’han dividit en dues grans línies temàtiques: educació i patrimoni. En l’àmbit educatiu, el grup format per Mireia Alcaraz, Júlia Porta, Ainoa Goñi i Guillem March van presentar propostes orientades a generar eines per tal que els docents puguin treballar les llegendes del municipi, com la del Dimoni i les Pedres o la festa d'El Guirigall, entre d’altres. Les iniciatives presentades inclouen la creació d’un canal de YouTube amb vídeos animats, una gimcana digital pel Parc de l’Hostal del Fum, un joc amb realitat augmentada sobre els gegants del municipi i un recorregut d’orientació amb codis QR.
Pel que fa a l’àmbit patrimonial, els estudiants Nerea Domènech, Rut Moposita, Yasmine Álvarez, Oriol Ricoma, Dagmar Novansky, Alan Castillo i Martí Penedès van desplegar un segon ventall de propostes. Entre aquests projectes hi havia una maleta pedagògica per a tallers de titelles (amb el suport del Museu Internacional del Titella), jocs infantils inspirats en personatges de Folch i Torres, una estora educativa sobre la Llegenda de la Pedra Llarga amb Bee Bots, la reconstrucció de l’enterrament de Can Clapés i un escape room ubicat a la Masia de Can Cortès.
Un dels treballs, el de l’alumna Ainoa Pujadas Goñi, ha rebut el primer premi estatal en el concurs National Teaching Clinic Competition, dins del projecte europeu Teaching Clinic, cofinançat pel programa Erasmus+. Goñi ha dissenyat un conte tàctil, que inclou la realitat augmentada, sobre la Festa del Guirigall. A través de l’App Arloopa ha creat aquest conte, que podrà ser utilitzat a les escoles bressol del municipi. Com a reconeixement, Ainoa ha estat nomenada ambaixadora estatal del projecte Teaching Clinic a Espanya.
Aquest concurs té com a objectiu visibilitzar les experiències d’Aprenentatge Servei (ApS) desenvolupades per estudiants universitaris en el marc dels seus Treballs de Final de Grau. Mitjançant aquestes experiències, es busca connectar el coneixement acadèmic amb les necessitats reals de l’entorn, fomentant el compromís social i la col·laboració entre universitat, entitats socials i administracions.
Totes les propostes comparteixen un objectiu comú: apropar el patrimoni històric i cultural del municipi a través de metodologies innovadores i tecnologies emergents. En els pròxims mesos es crearà un espai web dins la pàgina oficial de l’Ajuntament per donar visibilitat a totes les accions i recursos desenvolupats, reforçant així el vincle entre el món acadèmic i la comunitat local.
Comparteix aquest contingut