L’Ajuntament actualitza l’ordenança de circulació i seguretat viària
7/12/2021
La nova normativa aprovada pel Ple Municipal regula la mobilitat del patinets elèctrics i posa al vianant en el centre
El Ple de Palau-solità i Plegamans celebrat el passat 25 de novembre va aprovar per unanimitat la modificació de l’ordenança municipal de circulació i seguretat viària. L’última modificació d’aquesta normativa es va realitzar l’any 2011, “de manera que era urgent fer aquesta actualització per donar resposta i solucions als canvis i les transformacions normatives que s’han produït en la matèria” va indicar la regidora de Seguretat Ciutadana, Eva Soler.
El nou document posa ordre a la circulació dels carrers, ja que en 10 anys ha canviat molt la mobilitat, la forma en la què se circula, i es feia necessari una regulació. Soler ha volgut deixar clar que “amb aquests canvis, sobretot, posen al davant de tot al vianant”.
L’ordenança aprovada contempla aspectes com la senyalització viària, la protecció dels vianants, les zones de vianants, les mesures de circulació dels vehicles, la circulació de les bicicletes, la mobilitat dels ginys sense motor (patinets, patins...), els VMP amb motor, el transport específic, la parada de vehicles, l’estacionament de vehicles, l’estacionament de vehicles amb targeta de diversitat funcional, la càrrega i descàrrega, la retirada i immobilització de vehicles, i també els vehicles abandonats i el règim sancionador.
El regidor de Mobilitat i Transport, Ovidi Popescu, ha destacat que “estem davant d’una ordenança de circulació moderna, que contempla totes les noves variants de circulació actuals, que té una mirada de futur i que ens permetrà anar introduint nous aspectes de forma senzilla”.
Prioritat a vianants
El text aprovat té com a punt prioritari la protecció del vianant, i regula l’actual zona i les possibles futures que se’n puguin crear. Alhora, es posa al mateix nivell al vianant i a les persones amb mobilitat reduïda.
La modificació de la normativa també regula l’actual zona de vianants, fins ara sense reglament específic. D’aquesta manera, l’Ajuntament podrà actuar amb contundència amb tots aquells que no respecten aquest espai i que, en molts casos, posen en risc la seguretat de les persones.
Es contempla també que tota la zona urbana es converteixi en zona 30, és a dir, el límit de velocitat permès serà de 30km/h, amb l’excepció d’aquelles zones que especifiquin un altre limitació, com per exemple l’Avinguda Catalunya -que en aquest moment es manté a 50km/h- o la zona de vianants -on serà de 10 km/h-. Pel que fa referència a les bicicletes i els ginys sense motor, l’ordenança els regula en tots els àmbits i serà una eina molt necessària i històricament demandada per la unitat de seguretat viària de la policia local per a formar als infants i joves del municipi.
Vehicles de mobilitat personal amb motor
Un dels punts més importants d’aquesta ordenança és la regulació detallada sobre els vehicles de mobilitat personal amb motor, més coneguts com a patinets elèctrics i que els últims anys han omplert els carrers de la nostra vila. En aquest sentit s’ha aprovat que:
- No poden circular per vies de 50km/h, únicament si tenen més de 2 rodes.
- L’edat mínima per a conduir un VMP serà de 14 anys.
- No poden circular utilitzant auriculars, ni reproductors de so, ni dispositius de telefonia mòbil.
- Només pot circular una persona.
- Obligatori utilitzar casc.
D’altra banda, el quadre d’infraccions d’aquesta ordenança serà el propi del Reglament General de Circulació i s’anirà actualitzant automàticament, sense necessitat de modificar l’ordenança, i aquelles infraccions que siguin pròpies i exclusives d’aquesta ordenança queden classificades com a lleus, greus i molt greus amb imports a aplicar de 100, 200 i 500 euros respectivament.
Comparteix aquest contingut