Es liciten les obres del Corredor BRCAT i la via ciclista a la C-59 entre Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui
7/4/2025
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica anuncia la licitació de les obres del BRCat, per un import de 15 MEUR
L’alcalde Oriol Lozano agraeix a la Generalitat haver escoltat les al·legacions dels veïns i veïnes de Palau-solità i Plegamans i introduir canvis en el traçat del projecte inicial
L’actuació inclou un eix de priorització del bus i una via ciclista, alhora que mesures de seguretat viària, amb la construcció d’una barrera separadora dels dos sentits de circulació i dues noves rotondes que permeten eliminar els girs a l'esquerra.
Els treballs començaran aquesta tardor i tindran un termini d’execució de 18 mesos
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va anunciar [dijous 03 d’abril] la licitació de les obres de configuració d’un corredor d’autobús ràpid i via ciclista a la C-59, entre Caldes de Montbui i Palau-solità i Plegamans. Els treballs, que compten amb una inversió de 15 MEUR, començaran aquesta tardor i tindran un termini d’execució previst de 18 mesos.
La consellera ho va explicar durant una visita a la C-59, acompanyada dels alcaldes de Caldes de Montbui, Isidre Pineda, de Palau-solità i Plegamans, Oriol Lozano i de sant Feliu de Codines Pol Cabutí. Paneque va destacar que "el corredor de bus ràpid i via ciclista de la C-59 Caldes - Palau permetrà major fluïdesa del trànsit i escurçar els temps de transport," va emmarcar el projecte “en l’estratègia global que està impulsant el Govern de Catalunya per millorar la seguretat de la xarxa viària amb iniciatives com el Programa de Carreteres 2+1, que aquesta mateixa setmana s’ha aprovat des del Govern amb l’objectiu de reduir els accidents frontals, o la iniciativa BRCat, en la que s’inscriu el corredor que ara licitem”.
Per la seva part, l’alcalde Oriol Lozano ha agraït a la consellera i al departament de Territori escoltar les al·legacions dels veïns i veïnes i introduir canvis en l’obra que es demanaven. Adreçant-se al veïns de Palau-solità i Plegamans va destacar la feina que s’ha fet des de l’Ajuntament i Territori per adequar el traçat i millorar el projecte responent a les seves propostes i reivindicacions.
En aquest sentit David Prat, director general d'Infraestructures i Mobilitat de Territori de la Generalitat va declarar que s’ha pogut trobar solució a les millores que es demanaven en les al·legacions dels veïns i veïnes, modificant l’eix de la carretera per respectar la vegetació d’aquell àmbit.
El projecte entre Caldes de Montbui i Palau-Solità i Plegamans consisteix en la configuració d’un nou corredor mitjançant l’execució de carrils exclusius per a la priorització de l'autobús i una via per a ciclistes i vianants adjacents a la carretera C-59 entre la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans i la intersecció sud de Caldes de Montbui. Actualment, el tram del corredor de la C-59 entre aquests dos municipis compta amb 287 expedicions diàries i 10 expedicions/sentit en hora punta. “Segregar el transport de bus interurbà en aquests carrils BRCat ens permet major fluïdesa del trànsit i escurçar els temps de transport i millorar també les parades de bus i altres aspectes”, ha afirmat Paneque. En concret, el nou corredor permetrà reduir a més de la meitat –de 9 minuts a 4– el temps de trajecte en bus en hora punta.
L’actuació, que abasta un tram de 3 quilòmetres de longitud, s’emmarca en una xarxa de corredors que la Generalitat està desplegant arreu del territori entre municipis dels mateix sistema urbà amb alts nivells de trànsit on es vol potenciar el transport públic i la mobilitat descarbonitzada com alternativa competitiva al vehicle privat. Es preveu que aquesta actuació permeti alliberar uns 1.000 vehicles diaris de trànsit aquest eix.
Seguretat i fluïdesa de la circulació
A més de la promoció de la mobilitat activa i sostenible, el projecte inclou una sèrie d’actuacions per millorar la seguretat viària en aquest eix. En concret, a l’àmbit de la urbanització de Can Valls-Torre Negrell, es construirà una nova rotonda a l'actual cruïlla en T que dona accés a la urbanització i s'executarà un nou pas de vianants semaforitzat amb polsador per a la nova configuració de les parades d'autobús, que disposaran d’apartadors.
Addicionalment, es preveu la construcció d’una rotonda a l’actual intersecció en T entre la C-59 i l’avinguda de Pi i Maragall de Caldes de Montbui, la implantació d’un sistema de contenció per a separar els dos sentits de circulació i l'eliminació del gir a esquerres d’accés a la C-59 a la intersecció amb la carretera BV-1424.
També es preveuen millores en les rotondes per afavorir la fluïdesa del trànsit, garantint no minvar el nivell de servei actual, com la implantació de doble carril d’entrada a les rotondes, i la construcció d’un nou ramal de connexió directa des de l’avinguda Catalunya (B-143) cap a la C-59 en sentit Barcelona, a la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans. També s’incorporen dues actuacions puntuals a l’entorn de la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans, al marge esquerre, en concret, la millora del drenatge de la C-59 i la disposició de pantalla acústica per la protecció de les edificacions en aquest entorn.
Els corredors de bus ràpid -BRCAT
Els corredors de bus ràpid són actuacions de millora en la infraestructura, com nous carrils bus específics, mesures de priorització en interseccions i rotondes; així com la millora del servei i la progressiva ambientalització de les línies de bus vinculades. També incorporen vies ciclistes i per vianants que garanteixin la connectivitat segura en bicicleta i a peu al corredor.
Comparteix aquest contingut