Escut Ajuntament de Palau-solità i Plegamans

L’Ajuntament desmenteix informacions falses difoses pel grup municipal del PSC sobre el procés participatiu per a la gestió de l’aigua

#Serveis Municipals

26/5/2022

Responsables tècnics municipals i membres del govern han aclarit, amb dades, aquestes afirmacions incorrectes i han explicat quina és la funció que exerceix la comissió d’estudi creada per determinar la forma de gestió del servei d’abastament d’aigua potable al municipi

 

L’Ajuntament, representat per membres del govern i responsables tècnics municipals, ha desmentit aquest matí en roda de premsa una sèrie d’informacions falses aparegudes en alguns mitjans de comunicació locals i que van ser difoses pel grup municipal del PSC i l’A VV Can Cortès en relació al Procés Participatiu per a la Gestió de l’Aigua.

 

Des del 10 de maig està en marxa el període de votació popular d’un procés participatiu per decidir la forma de gestió del servei d’abastament d’aigua a la vila:

 

  • Gestió directa: el servei el presta el propi ens local, l’Ajuntament o bé un organisme o entitat amb capital social íntegrament públic.
  • Gestió indirecta: el servei es presta mitjançant la concessió de serveis a una empresa privada o mixta.

 

L’alcalde, Oriol Lozano, ha dit que: “El grup municipal del PSC està dient mentides, i no només estan faltant al respecte al consistori i a la institució, sinó també a totes les persones i equip tècnic que forma part de l’Ajuntament i que està treballant aquest procés. És lamentable que s’utilitzi la mentida per amagar que no tenen arguments sòlids per defensar el seu model de gestió”.

 

Les informacions aparegudes aquests dies poden induir a confusions a la ciutadania, ja que estan basades en documents que no eren definitius i que estaven en ple procés d’elaboració per part d’una Comissió d’Estudi -formada per representats de tots els partits polítics de l’Ajuntament (6), de personal tècnic de l’Ajuntament (6), i de representants dels usuaris/àries (2)-. Cal recordar que la funció d’aquesta comissió és la d’estudiar, treballar i aprovar la memòria, projecte d’establiment i reglament.

 

Per tant, dels documents que s’han treballat mentre aquesta comissió ha estat en funcionament, se’n podien demanar aclariments o consideracions, per tal que al final, es poguessin prendre les decisions d’aprovació o no dels textos. I, en aquest sentit, a la roda de premsa d’avui, s’ha detallat que la documentació d’on surten aquestes informacions falses, ja va ser esmenada en el seu moment, amb ple coneixement de tothom. Per tant, tota la documentació publicada i a l’abast de la ciutadania, està ja actualitzada i corregida.

 

Error material detectat i esmenat

La responsable dels Serveis Jurídics de l’Ajuntament, ha informat que: “En data 17 de maig de 2022, es va posar de manifest per part d’un dels membres de la Comissió, un error material numèric en les projeccions del flux de caixa en la gestió directa, que a l’endemà mateix va ser esmenat i enviat a tots els membres de la comissió, amb la deguda explicació, conforme l’import de les inversions seria de 575.000 € anuals, i no dels 705.000 € previstos inicialment, i enlloc de ser superior en 5 vegades a l’actual, quedaria en 4 vegades superior a l’actual”.

 

Segons aquestes explicacions, l’esmena de l’errada detectada i corregida en la que es basen les acusacions del grup municipal del PSC no afecta a les conclusions, respecte que segueix resultant més avantatjosa la gestió directe de l’abastament de l’aigua, ja que el manteniment de les inversions esmentades en les altres formes de gestió comporta un increment de tarifes.

 

Desmentit de les informacions falses

Sobre si la gestió directe suposaria un servei més car amb un increment del 6% en la tarifa, el que s’ha acordat al si de la Comissió d’Estudi és congelar les tarifes actuals, i així és com s’eleva a aprovació pel plenari de l’Ajuntament. És a dir, tot el contrari del que afirma el PSC: Es proposa un servei que, al mateix preu, permet incrementar les inversions en benefici de la ciutadania.

 

El que es veu en les xifres que es mostren és que durant els primers quatre anys es mantindrà la tarifa congelada (creixement del 0,00%), i no serà a partir del cinquè any que s’incrementaran, però sempre per sota de l’IPC (creixement del 1,00 %). Per tant, s’insisteix que dir que les tarifes s’incrementen un 6% al canviar el model de gestió és una falsedat. En tot cas, serà el govern de torn a partir del cinquè any qui decidirà què fer amb les tarifes, si augmentar-les o buscar alternatives.

 

Pel que fa a si la gestió directe suposaria menys serveis, sense guàrdies ni urgències 24h; en cap lloc és diu que es suprimeixin: Es mantindran ambdós serveis. Pel que fa a la rebaixa d’un 40% en personal tècnic, que també es diu,  tampoc no és cert. El capítol de personal més el de despeses generals que inclou les corresponents  a despeses d’estructura s’incrementen en 33.000 € respecte a les consignades per l’actual concessionari al seu estudi de tarifes.

 

Sobre si significaria un menor ritme inversor que actualment, s’aclareix –com s’ha dit abans- que la previsió és destinar 575.000€ anuals d'inversió, que és quatre vegades més del que s'inverteix ara.

 

Una altra de les afirmacions falses en relació a una suposada eliminació del fons socials, l’Ajuntament declara que ni la Comissió d'Estudi ni el govern ha dit mai d'eliminar-lo, tot el contrari, es destinaran més diners. La dotació d’un fons social és una decisió de l’Ajuntament. En cap cas, ni la Comissió d’Estudi, ni l’Ajuntament, han dit que es vagi a suprimir el fons social. El que és molt probable és que l’Ajuntament decideixi en el futur incrementar-lo.

 

El Fons Social és un ajut que comportarà l’exempció del pagament de la factura de l’aigua a aquelles persones que estiguin en situació de vulnerabilitat econòmica acreditada d’acord amb allò establert en aquest Conveni. A la pràctica, l’exempció pot ser total o parcial en funció de la capacitat econòmica de la persona.

 

Així mateix, l’Ajuntament ha desmentit que el consorci CONGIAC sigui una gestió indirecte encoberta: “És una col·laboració horitzontal entre administracions, que a més disposa d'un medi propi format per les mateixes administracions membres del consorci. 100% públic”.

 

En relació amb el consorci Congiac, la sentència que s’aporta en l’escrit de l’AAVV de Can Cortès al·ludeix a un defecte formal del medi propi, i que aquest consorci està esmenant exactament en el sentit assenyalat a la sentència, de manera que el sistema gaudirà de tota la legalitat.

 

Per últim, tampoc és cert que el procés participatiu no és vàlid per informació dubtosa i errònia: “La Comissió d’Estudi té per objecte el que el seu propi nom indica: estudiar tots els aspectes de la gestió. I té per obligació, eliminar qualsevol error. El resultat final de l’Estudi és a disposició de tothom, i segueix demostrant la forma de gestió directa com la més convenient als interessos de la ciutadania”.

Comparteix aquest contingut