Les obres per reformar el tram superior de la Carrerada s'inicien al setembre
7/7/2014
L'actuació es fa entre l'av. Catalunya i el Camí Reial i té com a objectiu principal millorar l'accessibilitat i la seguretat dels vianants mantenint, però, els dos sentits del trànsit rodat
Durant el proper mes de setembre s'iniciaran els treballs per dur a terme una reforma integral del tram superior del passeig de la Carrerada, entre l'avinguda Catalunya i el carrer Camí Reial. L'obra inclou actuacions complementàries a la mateixa avinguda Catalunya i al carrer Plegamans. Els treballs s'allargaran, aproximadament, uns 3 mesos, amb la intenció de finalitzar-los just abans de la campanya de Nadal. El pressupost del conjunt de la reforma i les millores addicionals suma 269.900€.
"El primer objectiu de la reforma és millorar l'accessibilitat i la seguretat dels vianants, però això s'aconseguirà sense posar traves al trànsit rodat, ja que es mantenen els dos carrils, un per a cada sentit de la marxa", explica Carme Sanz, regidora de Manteniment d'Espais Públics de l'Ajuntament de Palau-solità i Plegamans. I és que l'àmbit de l'actuació és un dels punts més cèntrics del municipi. S'hi creuen les dues artèries principals de la vila –pg. de la Carrerada i av. Catalunya- alhora que s'hi concentren comerços i serveis, cosa que implica una gran afluència de vianants. La regidora no amaga que "els treballs comportaran molèsties ineludibles, però cal dur-los a terme perquè és un punt del municipi que arrossega diverses problemàtiques". En aquest sentit, les obres obligaran a fer talls i desviaments de trànsit en ambdues artèries, si bé l'equip tècnic programa les actuacions de manera que els talls durin el mínim temps possible.
Millora de l'espai urbà
En primer lloc, l'obra implica l'ampliació de les voreres d'aquest tram del passeig de la Carrerada, ja que actualment i en punts determinats són tan estretes que no permeten el pas d'una cadira de rodes, per exemple. Quan finalitzi l'actuació, l'amplada mínima de la vorera en el punt més estret del passeig de la Carrerada serà d'1 metre. Es tracta de l'indret on un angle d'un edifici envaeix espai a la vorera, racó on hi ha instal·lada una antiga indicació de trànsit que marca les direccions que cal prendre per dirigir-se a Barcelona o a Moià. Amb tot, el tram del passeig de la Carrerada comprès entre el Camí Reial i els carrers Comerç i Anselm Clavé –el més estret de tota la via- quedarà com a plataforma única; és a dir, que voreres i calçada estaran al mateix nivell. "Aquest disseny dóna més sensació d’amplitud de la vorera i obliga els vehicles a reduir la velocitat en trobar-se que han de superar un desnivell a la calçada", argumenta Carme Sanz.
L'altre segment del tram de la Carrerada que es reforma –el que està comprès entre l'av. Catalunya i els carrers Anselm Clavé i Comerç- no serà plataforma única; és a dir, les voreres estaran elevades respecte a la calçada. Aquí s'hi crearan 8 places d'aparcament noves, a banda i banda de la Carrerada, cosa compatible amb l'ampliació de les voreres gràcies al fet que es reduirà l'amplada de la calçada, si bé continuarà havent-hi espai suficient perquè hi circulin vehicles en ambdós sentits. "És un detall encara per perfilar, però la intenció és que hi hagi una plaça per a ambulàncies, una altra per a càrrega i descàrrega i la resta, de les que s'anomenen de 'stop & go', amb una limitació de temps d'estacionament breu, per tal que sigui relativament fàcil deixar-hi el vehicle per fer compres o gestions breus", explica Sanz. L'actuació, que donarà com a resultat una calçada més estreta que l'actual, impedirà que els vehicles s'hi aturin en doble fila, cosa que entorpeix la circulació i augmenta la perillositat. Com a culminació, es renovarà l'asfalt de tot el tram, que es troba molt malmès en l'actualitat.
A més, es crearà una placeta a la cantonada entre l'av. Catalunya i el passeig de la Carrerada, al costat nord d'aquesta última via. Allà s'hi instal·larà mobiliari urbà, com bancs per seure, i s'hi plantaran arbres. Aquesta placeta comptarà amb un paviment diferent. I és just en aquest punt on es crearà un nou pas de vianants a l'avinguda Catalunya, connectant aquesta nova placeta amb la vorera oposada d'aquesta artèria. Es renovaran també les voreres d'aquest tram de l'avinguda Catalunya. Quedarà ampliada la de la cantonada sud de la intersecció entre la Carrerada i l'avinguda Catalunya, millorant la seguretat dels vianants i impedint que puguin aturar-s'hi cotxes en un punt on això no està permès. D'altra banda, al costat oposat de l'avinguda Catalunya respecte a aquesta cantonada, s'elevarà la calçada en l'entrada al carrer Plegamans, per millorar la seguretat i l'accessibilitat dels vianants i obligar els vehicles a reduir la velocitat per introduir-se en aquest via. També es renoven i s'amplien les voreres del carrer Plegamans en el tram comprès entre l'avinguda Catalunya i el carrer Castell.
Al final de l'actuació es canviarà l'enllumenat públic del tram afectat de la Carrerada, dotant-lo d'una il·luminació de més qualitat. També se substituiran els semàfors que regulen el pas de vehicles en la cruïlla entre el passeig de la Carrerada i l'avinguda Catalunya. Els actuals tenen una antiguitat de dècades i compten amb un llarg historial d'avaries i reparacions, a més de funcionar amb una tecnologia que ha quedat obsoleta.
Clavegueram i aigua potable
S'aprofita la reforma de tot aquest sector per dur a terme altres actuacions. La més rellevant és la renovació del clavegueram de la zona, des de la part baixa del carrer Plegamans i fins al carrer Comerç. Aquesta és l'actuació que obligarà a fer les restriccions de trànsit més rellevants, perquè caldrà obrir rases a les vies afectades, especialment a l'avinguda Catalunya i al passeig de la Carrerada. "El clavegueram de tot aquest indret està en un estat pèssim ja que es tracta d’una antiga galeria", especifica Carme Sanz. També s'aprofita l'actuació per renovar les canonades de subministrament d'aigua potable de tot el sector afectat .